Sublimacja – najtrwalszy nadruk na odzieży

W tym artykule opowiemy o najtrwalszej metodzie nadruku i znakowania odzieży. Tą najtrwalszą metodą jest tytułowa sublimacja. Opowiemy czym jest, jak działa i do czego jest wykorzystywana sublimacja na co dzień i w przemyśle. Dlaczego to tak popularna metoda znakowania różnych przedmiotów i jakie są jej zalety.

Drukarka do sublimacji epson f-100 f170

Sublimacja – co to takiego?

Sublimacja to proces w chemii i fizyce, w którym substancja przechodzi bezpośrednio z fazy stałej do fazy gazowej, pomijając fazę ciekłą. Oznacza to, że gdy substancja sublimuje, zmienia się z ciała stałego w gaz bez roztopienia się w fazie płynnej pomiędzy nimi. Sublimacja jest interesującym zjawiskiem fizycznym z praktycznymi zastosowaniami w różnych dziedzinach, w tym w chemii, naukach o materiałach i technologii. Warto zauważyć, że nie wszystkie substancje mogą sublimować; zależy to od ich konkretnych właściwości oraz warunków temperatury i ciśnienia.

A po polsku i na nasze? Drukowanie sublimacyjne jest procesem drukowania cyfrowego, które polega na przeniesieniu nadruku z kartki papieru na rzecz nadrukowywaną przy użyciu ciśnienia(siły docisku wydruku do np. koszulki) i temperatury. Jak ten proces drukowania wygląda w skrócie?

  1. Stworzenie projektu graficznego dopasowanego do docelowego przedmiotu np. koszulki, kubka,
  2. Drukowanie projektu na specjalnej drukarce, na specjalny papier i przy użyciu specjalnych tuszy do sublimacji,
  3. Ułożenie nadruku na przedmiocie zadrukowywanym,
  4. Zaprasowanie nadruku prasą termotransferową.
  5. Otrzymujemy piękny nadruk z nasyconymi kolorami, który nie blaknie i nie pęka po czasie.
Prasa do termosublimacji
Zdjęcie przedstawia prase do nadruków termosublimacyjnych

O jakości nadruków metodą sublimacji

Jakość nadruku sublimacyjnego jest wybitna. Można wydrukować drobne linie, detale, gradienty w wielu kolorach, które będą żywe i ostre. Ponieważ kolor wnika w włókna tkaniny i staje się jej integralną częscią, nadruk nie pęka ani się nie łuszczy. Nadruk jest odporny na działanie promieni słonecznych. No i nie zapominajmy o jednej z większych zalet nadruków sublimacją, mianowicie nadruki są niewyczuwalne. To nie farba na powierzchni koszulki jak w przypadku metody sitodruku. Sublimacja to zmiana koloru włókien koszulki. Dzięki temu nadruk przepuszcza powietrze i oddycha tak samo jak niezadrukowana część ubrania.

Apropo trwałości nadruków na ubraniach. Sublimacja jest najtrwalszą metodą nadruku na odzieży i nadruku w ogóle. Pamiętajmy o tym, że pranie niszczy materiał. W przypadku sublimacji, trwałość wynosi conajmniej 50 cykli prania. To znaczy, że nadruk przetrwa życie koszulki. Po prostu szybciej rozpruje się materiał niż zmyje się nadruk.

Dwa wydruki drukarką termosublimacyjną. Ostry nadruk na koszulkach.
Zdjęcia z bardzo bliska obrazują jak ostre są nadruki sublimacyjne

O zaletach nadruku sublimacyjnego

  • Jakość nadruku: Nadruki sublimacyjne charakteryzują się doskonałą jakością. Rozdzielczość nadruku jest najwyższą ze wszystkich metod nadruku. Przejścia tonalne i małe detale nie są mu straszne.
  • Trwałość: Nadruku sublimacyjne są niezmywalne. Kolory zachowują intensywność i żywotność przez bardzo bardzo bardzo długi czas.
  • Przyjemne w dotyku: Nadruki sublimacyjne są gładkie w dotyku, bez wyczuwalnego „skrzypienia” lub dodatkowej warstwy, co sprawia, że są wygodne w noszeniu.
  • Szerokie zastosowanie: Metoda sublimacji umożliwia drukowanie na różnych rodzajach tkanin oraz materiałach, takich jak koszulki, bluzy, poduszki czy kubki. Nawet na drewnie, ceramice i metalu.
  • Ekologia: Proces sublimacji wykorzystuje wodne tusze, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska w porównaniu z niektórymi innymi metodami drukowania.
  • Bezwonny: W przeciwieństwie do wielu metod nadruków np solwentowego. Zapach druk sublimacyjnego jest neutralny. Inaczej, niewyczuwalny.
  • Opłacalność: W przypadku wielu metod znakowania i nadruku musimy złożyć spore zamówienie. Ze względu na skomplikowane procesy produkcyjne, drukując np. sitodrukiem będziemy zmuszeni zamówić np minimum 100 koszulek. Sublimacja często jest opłacalna od jednej sztuki. Jak w naszym sklepie, większość produktów można zamawiać od 1 sztuki.

O ograniczeniach i wadach sublimacji

Metoda jak każda inna, ma swoje wady i zalety. Gdyby miała same zalety wszyscy używaliby tylko sublimacji, a tak nie jest. Transfer sublimacyjny przechodzi tylko na materiał „sztuczny” czyli na wszelkiego rodzaju poliester. Dozwolone są mieszanki materiałów np. bawełny z poliestrem. Powiedzmy, że minimum to 50% do 50%. Stosując koszulkę o składzie 50% poliester i 50% bawełna, tak naprawdę zadrukujemy co drugą nitkę. Nasze ubrania po wypraniu na pewno trochę wyblakną.

Kolejną wadą transferu sublimacyjnego jest fakt taki, iż tusz jest przezroczysty. Czyli ostateczny kolor to materiał ubrania bądź innego przedmiotu + kolor tuszu. Biała koszulka + czerwony tusz = czerwona koszulka. Jasno żółta koszulka + czerwony tusz = prawie idealnie czerwony nadruk. Ciemna koszulka + czerwony tusz = coś. To coś nie będzie widoczne. Dlatego na ubrania jasne można śmiało drukować kolorowe projekty. Na ubrania trochę ciemniejsze nada się tylko tusz czarny. No a na ubrania ciemne i czarne sublimacja nie nadaje się w ogóle. Sublimacja przy użyciu białego tuszu póki co nie istnieje. Też nas to smuci 🙁

Sublimacja na bawełnie

Ciężki temat. Przerabialiśmy. Z naszego doświadczenia po prostu nie warto się w to bawić. Jeżeli zależy Wam na jakimkolwiek trwałym i profesjonalnym nadruku to odpuście sobie sublimację na bawełnie. Może nie zainwestowaliśmy w to zbyt dużo czasu, jednak coś czego trwałości nie możemy być pewni nie jest dla nas warte zachodu. My stawiamy na jakość i trwałość.

Sublimacja na bawełnie dwie metody

Dwie metody, które przetestowaliśmy u siebie.

  1. Specjalny papier: Papier przy użyciu papieru Forever Subli-Light(No-cut). Technologia, która obiecuje wysoką rozciągliwość w rzeczywistości pęka po 1 praniu. Nadaje się jedynie do kolorów bardzo nasyconych. Żadnych półtonów czy przejść z jaśniejszymi barwami. Kłopotliwa aplikacja. Co to za metoda w której prawdopodobieństwo na źle wykonany nadruk wynosi 50%.
  2. Specjalna tkanina: Cienka tkanina poliestrowa marki Subli-Cotton o wymiarach A4/A3, którą za jednym zamachem przyklejamy do koszulki i zadrukowujemy. Tutaj jest dużo lepiej i akceptowalnie. Po kilku praniach z nadrukiem nic się nie stało. Barwy są nasycone. Możliwy jest nawet transfer na ubrania dowolnego koloru, nawet ciemne.
  3. Tak, jest więcej metod, jednak wszystkie są do d. Postawcie na DTG lub DTF.

Sublimacja – na czym można drukować?

Na wszystkich tkaninach zawierających poliester. No i na rzeczach pokrytych specjalną powłoką poliestrową, która umożliwi przeniesienie nadruku. Popularnymi mediami używanymi do sublimacji są:

Tkaniny poliestrowe: koszulki, bluzy, polary, odzież robocza, kombinezony, ogrodniczki, kamizelki ostrzegawcze, czapki.
Wyposażenie sportowe: stroje kolarskie, stroje do piłki nożnej, piłki, buty, plecaki, ręczniki, skarpetki,
Akcesoria domowe: poduszki, koce, zasłony, obrusy,
Gadżety reklamowe: flagi, banery, parasole, breloki, podkładki pod mysz,
Produkty ceramiczne: kubki reklamowe, talerze, kufle, płytki ceramiczne,
Produkty metalowe: otwieracze do piwa, breloki, tabliczki reklamowe, bidony, termosy.

Ile kosztuje druk sublimacyjny?

Nadruk jest stosunkowo tani biorąc pod uwagę fakt iż produkujemy przedmiot personalizowany. Ze względu na specyfikację tej metody, wydruki są możliwe od jednej sztuki i mogą być opłacalne nawet przy jednej sztuce. Wiadomo im więcej nadruków tym produkcja staje się płynna, a koszty spadają. Na koszt nadruku składa się bardzo wiele czynników:

  • Koszt i leasing sprzętu,
  • Koszt konserwacji sprzętu,
  • Koszt papieru transferowego,
  • Koszt tuszu sublimacyjnego,
  • Koszt prądu maszyn i komputerów,
  • Koszt papieru podkładowego do prasy,
  • Koszt projektu graficznego i przygotowania plików do druku,
  • Koszt licencji programów graficznych,
  • Koszt robocizny obsługi drukarki i prasy,
  • Koszt pakowania i wysyłki,

Trochę tych kosztów jest. Coś co może wydawać się prostym procesem nadruku gadżetu reklamowego czy koszulki z logo firmy. U nas koszt nadruku pojedynczej sztuki kształtuje się na poziomie 20zł brutto. Cena ta znacznie spada jeżeli zamawiamy większe ilości np. 200 sztuk. W przypadku większych zamówień można obniżyć koszty nadruku o nawet 40%.

Więcej o metodach nadruku: Artykuł o tym jak stworzyć własny nadruk.

Twój koszyk
Scroll to Top