4 powody dlaczego nikt nigdy nie zapamięta Twojego Logo(w skrócie – oklepany projekt)

Dowiedz się jak sprawdzić oryginalność swojego logo!

Identyfikacja wizualna pomaga klientom zapamiętać Twoją firmę.
Twoja klientka próbująca sobie przypomnieć jak wygląda Twoje logo.

Co myślisz drogi czytelniku o tym nagłówku? Na wzór najtańszych gazet opracowałem tytuł tego artykułu, tak by przyciągnąć oko jak największej liczby osób. Prawda jest taka, jeżeli masz logo i nie jesteś do końca z niego zadowolony/a to zastanów się 3 razy czy na pewno warto szukać kolejnego grafika i robić kolejne logo. Mówię to jako grafik i osoba, która ma do czynienia z biznesem na co-dzień, jeżeli Twoje logo nie razi po oczach i nie ma jakichś kardynalnych błędów, to zostaw swoje logo w spokoju.

Czy warto, czy nie warto poprawiać już istniejące logo to temat na osobny artykuł. W tym artykule opowiem o 4 powodach dlaczego nikt nigdy nie zapamięta Twojego logo. Odpowiedzi może być wiele na to pytanie ale najprościej można napisać – Twoje logo jest kiepskie, pospolite, banalne, bez fantazji, bez polotu, bez wyrazu. Jest niespecjalne, odgrzewane i tanie.

Jeszcze jedna sprawa zanim przejdziemy do sedna artykułu. Twoje logo nie jest aż tak ważne. Dla Ciebie może być ważne, ale nie jest ważne dla Twojego klienta. Wiem, że chciałbyś żeby było inaczej. To co się liczy to cały wizerunek Twojej firmy i marki. Logo to tylko jeden mały element.

Dobra, dobra… Dlaczego? Dlaczego nikt nigdy nie zapamięta mojego logo!?

1. Bo zapłaciłeś za projekt logo 100zł i to będzie Twoją zgubą ;(

Od razu muszę tutaj wyjaśnić co rozumiem przez słowo „tani”. Nie chodzi o cenę. Nie zawsze logo za 50zł będzie gorsze od tego za 500zł, czy od tego za 20000zł. Przez tani rozumiem tutaj „zrobiony na odwal się”, zrobiony szybko, bez jakiegokolwiek pomyślunku. Bez żadnego głębszego sensu i bez zastanowienia. Często idzie to w parze z tanim kosztem ale nie jest to regułą.

Dodatkowo, taki tani projekt jest często wykonany wbrew wszelkim zasadom projektowym. Czyli bez proporcji, bez balansu, ze źle dobranymi kolorami i zbyt wieloma szczegółami.

Projektowanie graficzne to czasochłonna praca. Tak to w życiu bywa, że ile włożysz w coś czasu, tyle wyciągniesz później wartości. Coś na szybko i coś taniego będzie właśnie tak wyglądać – tanio i byle jak.

2. Zasady projektowania logo? Jakie zasady, a po co, a na co?

Ja jestem zdania, ze zasady są to po żeby je łamać, zwłaszcza w świecie reklamy i marketingu. W wizerunkowym świecie mam podobne zdanie. Z tym, że trzeba bardziej uważać. Można łamać zasady projektując logo i w pewnym sensie trzeba ale nie wszystkieeee! Zmiłujcie się! Wszystko jednak w granicy dobrego smaku. Są pewne reguły, których mimo wszystko należy pilnować i przestrzegać.

Jedną z takich niełamliwych zasad jest prostota projektu, albo inaczej ograniczona ilość detali. Logo powinno być jednym pomysłem, jedną wizją, jednym obrazkiem. Nie należy przesadzać z ilością detali i pomysłów. Przykładowo mechanik specjalizujący się w naprawach skrzyń biegów nie powinien mieć za logo grafiki przedstawiającej całej konstrukcji skrzyni, z wszystkimi zębatkami, z wybierakiem i Bóg wie(z pikselami symbolizującymi opiłki metalu) czym jeszcze. Logo to nie zdjęcie ani ilustracja. Logo to symbol duszy Twojej firmy.

Dobry grafik będzie wiedział, które granice są bezpieczne do przekroczenia.

3. Twój projekt logo jest oczywistą oczywistością

Oczywiste logo jest bardzo częstym przestępstwem w świecie identyfikacji wizualnej. Jeżeli Twój projekt logo jest zbyt oczywisty to nikt go nigdy nie zapamięta. Projektant powinien wykazać się kreatywnością i stworzyć coś pasującego do profilu firmy jednocześnie nie będąc zbyt dosłowny. Co przez to rozumiem? Na przykładach myślę najłatwiej:

Firma zajmująca się wulkanizacją – logo w kształcie opony,
Mechanik samochodowy – logo autko i najlepiej klucz zamiast kół,
Informatyk – logo będące monitorem,
Lodziarnia – logo loda z najlepiej 3 gałkami,

Chyba wiadomo o co chodzi. Twoje logo może być piękne i poprawnie technicznie wykonane ale jeżeli będzie nazbyt oczywiste to nie licz na to, że komuś to wpadnie w pamięć. Nie mówię tutaj, że jest coś w tym mega złego. Logo to przecież jeden element identyfikacji wizualnej. Po prostu, oczywiste logo nigdy nie wywoła efektu wow. Nikt Twojej firmy nie rozpozna po taki oczywistym logo. W takim przypadku klienci szybciej skojarzą nazwę Twojej firmy czy Twoje nazwisko.

4. Twój projekt logo jest taki jak inne

Ten punkt jest najważniejszy w całym artykule. Mianowicie, Twój projekt logo jest zbyt podobny do wielu innych. Ten punk bezpośrednio wynika z projektowania w oczywisty sposób. Wystarczy oczywiste myślenie połączyć z brakiem badania rynku i konkurencji i katastrofa gotowa.

Każda firma, każde logo wygląda podobnie.

10 firm w Twoim mieście oferuje montaż i serwis paneli słonecznych? Zgadnij co mają za logo? No jasne, słoneczka albo panel fotowoltaiczny. Jedna firma ma szersze logo, inna węższe, trzecia kolor zielony, czwarta kolor niebieski, ale wszystkie stosują podobny koncept. Ile zapłaciłeś za takie logo? Uważasz, że to były dobrze wydane pieniądze?

Czy Twoje logo jest oryginalne – jak to sprawdzić?

Płacąc grafikowi za projekt logo raczej oczekujemy solidnie wykonanej pracy i tego, że nowo stworzone logo będzie oryginalne i jedyne w swoim rodzaju. Czasami można trafić na partacza, który wyszuka gdzieś jakąś grafikę zgodną z Twoją branżą i uzna prace za wykonaną. Po pewnym czasie okazuje się, że Twoje logo to zwykła kopia i fuszerka. Jak tego uniknąć? Jak temu zapobiec?

Najłatwiej będzie jeśli Twój grafik będzie osobą sprawdzoną i taką której ufasz. Wtedy będziesz pewny dobrych rezultatów. Nie zawsze jednak jest tak różowo.

Chcąc sprawdzić oryginalność swojego logo można skorzystać z kilku metod:

  • Wyszukiwarki obrazów – czyli coś jak google tylko, że wyszukujemy nie po frazie ale po przesłanej grafice.
    • Google grafika – link – wchodzimy sobie na stronę google grafika, klikamy ikonkę po prawej „Wyszukiwanie obrazem” i przesyłamy swoje logo do testu.
    • Wyszukiwarka TinEye – link – ta sama zasada działania. Po wejściu na stronę, klikamy na „Upload” i przesyłamy logo do testu.
    • Wyszukiwarka Yandex – link – rosyjska wyszukiwarka, która może zwrócić ciekawe rezultaty. Po wejściu na stronę, klikamy po prawej na ikonkę aparatu i przesyłamy grafikę do testu.
  • Test oryginalności AIbradmark.io – strona, która jest swego rodzaju testerem „jakości” projektu logo. Po przesłaniu swojej grafiki otrzymamy ocenę, której jedną metryką jest właśnie oryginalność. Ponoć jest ta sztuczna inteligencja szkolona na milionach logo i logotypach więc coś tam musi wiedzieć. Strona podaje też liczbę grafik, która jest bardzo podobna do naszej.
  • Bazy danych ze znakami handlowymi – czyli zbiór znaków handlowych, które są zarejestrowane i zastrzeżone. Tam to dopiero widać graficzne cuda 😀
    • Baza logo wipo – pozwala wyszukać po nazwie firmy lub po przesłanej grafice. Można uzyskać bardzo wiele i bardzo ciekawych rezultatów
  • Badanie rynku – Ważny temat. Wygooglujcie konkurencję, wygoogluj firmy ze swojego miasta. Wygoogluj firmy ze swojej branży. Zobacz jakie mają logo. Zobacz jak wygląda ich wizerunek. Chciałbyś skorzystać z usług konkurencji tylko ze względu na to jak wyglądają?

Pora na mały test oryginalności logo

Test bazy ze znakami zarejestrowanymi na przykładzie naszego logo Reklamady. Poniżej przykładowe rezultaty po przeszukaniu bazy danych wipo:

logo strony reklamada
Przesyłamy nasze logo
Otrzymujemy UWAGA aż 15 tysięcy stron wyników. Powyżej fragment pierwszej strony

Akurat logo podobnego do naszego nie znajdziecie nigdzie bo po prostu jest najlepsze, ale sprawdźmy jeszcze jedne logo. Logo kawiarni:

No i tutaj już na pewno widzisz pewien problem. Wcześniej wspomniany problem oczywistej oczywistości. Prowadzisz kawiarnię? Hmm jakie by tu logo zaprojektować??? O wiem! Filiżankę kawy! Baza danych wipo zwróciła 8 tysięcy stron grafik, gdzie znacząca większość to filiżanka kawy. Jak bardzo dopieszczone to logo by nie było, nikt tego nie zapamięta. Nie ma tu czego zapamiętywać. Przecież każdy z nas wie z czego się pije kawę. Niekreatywni graficy najwidoczniej też. Dobra wrzucę jeszcze jedną stronę z wynikami kawiarni bo wiem, że aż oczom nie wierzysz:

Założę się, że zwróciłeś uwagę tylko na jedno logo. Zielone Bento Kopi. Jedyne, które ktokolwiek mógłby zapamiętać.

Podsumowanie tematu banalnych projektów logo

Banalnych projektów logo jest dużo za dużo. Takie jest moje zdanie. Czy takie jest Twoje logo? Czy przeszkadza Ci to w prowadzeniu biznesu? Czy myślisz, że lepsze logo, lepszy wizerunek mógłby przyczynić się do lepszej sprzedaży? Chcesz żeby ludzie kojarzyli Twój biznes, markę i produkt czy to bez znaczenia?

Jeżeli myślisz, że projekt logo rozwiąże Twój wizerunkowy problem to daj znać. Zaprojektujemy Ci coś oryginalnego – kliknij w projekt logo.

Shopping Cart
Scroll to Top