Jak zaprojektować i wydrukować wizytówkę w Canvie
Cześć! Napięty budżet ale super pomysł? Zaprojektuj swoją wizytówkę sam! Ten artykuł jest pisany z przeznaczeniem dla kogoś kto potrzebuje wizytówek w jak najniższej cenie, lub dla kogoś kto sam chce spróbować swoich sił w projektowaniu graficznym. Jeżeli znasz się na projektowaniu graficznym to nie marnuj czasu na ten artykuł. W tytule artykułu jest „Canva” bo to w niej zaprojektujesz swoją wizytówkę.
Piszę ten artykuł ponieważ poprzedni artykuł z Canvą w tle cieszy się dużą popularnością. Jeżeli jest popyt to dostarczam podaż 🙂 Link do poprzedniego artykułu z Canvą w roli głównej.
Projekt i wydruk wizytówek w Canvie – od czego zacząć?
Projekt wizytówki i jakiekolwiek projektowanie graficzne z przeznaczeniem do druku należy potraktować nieco inaczej niż projekt z przeznaczeniem do Internetu(social media itp). Dlaczego projektuje się inaczej? Ano, bo drukujemy na konkretnym medium, na konkretnym rozmiarze. Nie może coś wychodzić poza obszar fizyczny wizytówki. Czyli, jeżeli chcesz wizytówkę o rozmiarze 85x55mm to taką musisz zaprojektować. Jeżeli chcesz 90×50 to taką musisz zaprojektować. Nic się nie przejmuj, to tylko brzmi skomplikowanie. Programy graficzne zrobią to za Ciebie.
To od czego zacząć to projektowanie?
Projektowanie z przeznaczeniem do druku należy zacząć od końca 🙂
Najpierw należy zapoznać się z wytycznymi drukarni naszych wizytówek. Bo w wytycznych drukarni znajdą się ważne rzeczy natury technicznej, których będziemy przestrzegać. Krok po kroku:
- Przeszukaj Internet(a może wydruk u nas? ;)), allegro, inne portale w poszukiwaniu drukarni. Wpisz „wydruk wizytówek” i tyle
- Przeczytaj opis aukcji, strony drukarni. To czego szukasz to termin „SPADY”. Jest to obszar druku, który zostanie obcięty ale należy go zawrzeć w projekcie. Inaczej określany terminem obszaru brutto. Po pocięciu wydruków zostaje wydruk netto.
- Wybierz docelowy rozmiar swojej wizytówki, 85×55 lub 90x50mm są najpopularniejsze.
- Do docelowego wymiaru wizytówki dodaj wartość „SPADU”. Spad może wynosić np. 2, 3 milimetry. Ten spad jest odcinany z każdego boku naszego projektu. Przykładowo:
- Wybrałeś wizytówkę 85×55 a spad wynosi 3mm.
- Do szerokości 85mm dodajesz spad z prawej i z lewej po 3mm. Otrzymujesz 91mm
- Do wysokości 55mm dodajesz spad z góry i z dołu po 3mm. Otrzymujesz 61mm
- Zapisz gdzieś sobie ostateczny wymiar, zgodnie z powyższym przykładem będzie to 91x61mm.
Przechodząc przez powyższe kroki zdobyłeś dwa atrybuty: kontakt do drukarni i rozmiar swojego projektu. 91x61mm. Uznajmy, że połowa drogi za Tobą. Chociaż, realistycznie, to najłatwiejsze i najszybsze kroki. Profesjonalnym grafikom zabiera to 0 sekund, ponieważ znają już domyślne wymiary a z drukarzami znają się po imieniu. Ale nie poddawaj się! Świetnie Ci idzie 🙂
Tworzymy „profesjonalny projekt” w Canvie
Zakładam, że konto na stronie Canvy już posiadasz. Jeżeli nie, to załóż je tutaj. Za darmo utworzysz konto i otrzymasz dostęp do całkiem spoko programu jakim jest Canva. Po założeniu konta, zalogowaniu i wejściu na stronę, ukazuje się nam taki ekran:
Aby stworzyć nasz fajny projekt wizytówki, klikamy na „Rozmiar niestandardowy” w prawym górnym rogu ekranu.(Zaznaczone czerwoną obwódką na screenshocie powyżej). Wyskoczy małe okienko. Wpisz tam swój rozmiar projektu wraz ze spadami. Dla naszego przykładu, 91x61mm. Pamiętaj, żeby zmienić jednostki na mm. Potem kliknij na „Utwórz nowy projekt„:
Canva wygeneruje dla Ciebie odpowiednie pole robocze na, którym możesz już swobodnie projektować nie martwiąc się o ostateczny rozmiar swojego pliku końcowego. Interfejs aplikacji Canva jest prosty i przyjazny dla użytkownika. Biały ekran na środku, to Twoja kartka. A po lewej masz ikonki jak „projekt, elementy, tekst, marka, itd”. Znajdziesz tam elementy, które możesz włożyć na kartkę swojego projektu.
Jako, że zakładam, ze nie znasz się za bardzo na projektowaniu i na pewno chcesz ułatwić sobie życie to mam taką małą poradę „na skróty”. Z ikonek po lewej wybierz „Projekt” a później wyszukaj słowa „profesjonalna wizytówka„. Canva wyświetli sporo gotowych szablonów z, których możesz skorzystać za darmo. Jak na obrazku poniżej:
Wybierz interesujący Cię szablon i kliknij go lewym przyciskiem myszki. I gotowe! W kilka sekund otrzymujemy projekt, który trzeba przyznać wygląda atrakcyjnie i który stworzył ktoś kto wiedział co robi.
Zawsze ważny – temat spadów
Zanim zaczniesz edytować i personalizować swój projekt, musimy wyjaśnić jedną ważną rzecz. Mianowicie, co ze spadami? Gdzie one są? Canva ma taką opcję jak prowadnice i to z niej skorzystamy. Jak na screenshotach poniżej:
Po dodaniu prowadnic, naszych spadów, na naszym projekcie pojawią się przerywane fioletowe linie. Symbolizują one linie odcięcia. To bardzo ważne. (tła i inne nieznaczące elementy graficzne powinny wychodzić poza spad. Na wypadek gdyby drukarnia odcięła za mało) Wszystko co jest ważne w Twoim projekcie, czyli każdy tekst, imię, nazwisko, znaki, logo, nie może być blisko linii spadu. Odsuń na oko trochę dalej.
Przykładowo, edytujesz sobie tekst, zmieniasz dane z szablonu na swoje własne. Tak właśnie zrobiłem, wpisałem swoje imię i nazwisko. No i co? No i właśnie:
Jak widzisz na załączonym obrazku, tekst wyszedł poza fioletową linię spadów. Ten przykład doskonale pokazuje jak ważne jest korzystanie z prowadnic w Canvie. Gdyby nie te prowadnice to pewnie pomyślałbyś, że tekst się zmieści na wizytówce, bo przecież jak widać tło jest dalej po prawej. No niestety, należy albo zmniejszyć font, albo coś poprzesuwać.
A tak w ogóle, to fajny ten projekt muszę przyznać. W budżecie można serio ładne rezultaty uzyskać.
Eksportujemy projekt wizytówki do druku
Po trudach projektowych, wreszcie możemy eksportować swoje dzieło i wysłać je do wybranej drukarni.
W prawym górnym rogu, klikamy na „Udostępnij” następnie, klikamy na „Pobierz„. Jako typ pliku zaznaczamy opcję „PDF do druku” i dodatkowo zaznaczamy opcję „Spłaszcz PDF„. Kończymy klikając na „Pobierz„. Pobrany plik wysyłamy do drukarni. Po kilku dniach cieszymy się z nowych własnoręcznie zaprojektowanych wizytówek. Tym pozytywnym tonem, kończę ten wpis i życzę Ci przyjemnego projektowania.
Jeszcze jedno, nie przejmuj się, że masz mało doświadczenia. Jeżeli poświęcisz na projekt dużo czasu i serca to będzie prawdopodobnie lepszy niż płatny projekt profesjonalisty.