Co powinna zawierać skuteczna ulotka?
Dlaczego jedne ulotki lądują od razu w koszu a inne zanosimy do siebie do domu? Co sprawia, że ulotka jest naprawdę skuteczna? Co zawrzeć w ulotce by nie wyrzucić pieniędzy w błoto?
Efektywny marketing jest kluczowy dla sukcesu firmy, dlatego ważne jest wykorzystanie wszystkich dostępnych narzędzi, w tym ulotek reklamowych. Ulotka reklamowa to skuteczne narzędzie dotarcia do potencjalnych klientów, budowania rozpoznawalności marki i zwiększenia zysków firmy. Jednak aby spełnić swoje zadanie, musi być starannie zaprojektowana.
Przede wszystkim, ulotka jest narzędziem z konkretnym celem, ma za zadanie: przyciągać uwagę, informować o promocjach i zainteresować klientów. W związku z tym, treść i wygląd ulotki powinny być dostosowane do określonego celu. Dlatego pierwszym krokiem do skutecznej ulotki jest zadanie sobie kilku pytań odnośnie tego co chcemy osiągnąć.
Treść ulotki – co napisać w ulotce?
Treść jest najważniejszym elementem ulotki. Należy dobrze zastanowić się co chcemy przekazać potencjalnemu klientowi. Należy też pamiętać, że to ulotka a nie książka. Powinna być krótka, zachęcająca, konkretna. Ilość tekstu musi być dobrze dobrana, zbyt duży natłok informacji tylko odstraszy klienta. Ktoś widząc ścianę tekstu często i tak czyta tylko nagłówki.
Idealna ulotka powinna zawierać nie tylko informacje, które chce przekazać firma, ale także te, które interesują potencjalnych klientów. Ważne elementy to chwytliwe hasło reklamowe, link do strony internetowej, dane kontaktowe, dokładny adres oraz atrakcyjne grafiki. Przed drukowaniem ulotek konieczne jest określenie grupy docelowej i tematu marketingowego, aby treść i wygląd ulotki były skuteczne i przyciągały uwagę odbiorców.
Jak najczęściej wygląda treść ulotek?
- Kto? – O nas, nazwa firmy,
- Gdzie? – Adres siedziby, sklepów,
- Co? – oferowane usługi i produkty,
- No i? – kreatywne hasło reklamowe,
- Linki – adresy stron internetowych, profili społecznościowych,
- Kody QR – nowoczesne linki wygodne dla młodszej grupy docelowej,
- Dane kontaktowe – numery telefonów, adres e-mail,
- Grafiki – fotografie produktów, zdjęcia realizacji
Cechy skutecznej ulotki
Pytanie jak przedstawić tą treść w atrakcyjny sposób. Czyli jak powinniśmy ułożyć treść, grafiki i teksty ulotek? Chwytliwa ulotka powinna mieć kilka poniższych cech:
Ulotka przemawia do grupy docelowej
Treść ulotki powinna być przeznaczona do konkretnej grupy docelowej. Nie zwracaj się do każdego człowieka na świecie. W ten sposób nie zachęcisz nikogo. Mów do swojego klienta, tego, którego obsługujesz na co dzień. Używaj sformułowań swoich klientów, używaj słów swoich klientów. Jeżeli np. używają mocno technicznych zwrotów, wpleć to w treść swojej ulotki. Jeżeli piszesz ulotkę dla dzieci, użyj prostego, barwnego i zabawnego języka.
Ulotka powinna ciekawie wyglądać
Biała kartka z małymi literkami to trochę słabawa reklama. Ulotka powinna przyciągać wzrok. Powinno acz nie musi być kreatywnie. Przykładem takiej kreatywności może być ulotka, która na pierwszy rzut oka wygląda jak portfel z pieniędzmi. Po bliższym kontakcie jest reklamą firmy oferującej kredyty.
No i powinno być spójnie graficznie. Graficznie ulotka powinna nawiązywać do istniejących grafik firmy bądź istniejącej identyfikacji wizualnej.
Niech nie straszy nooo.
I nie przesadzajta z tekstem, to nie książka. Dobrą regułą jest napisanie całej treści ulotki, a następnie skasowanie połowy. Pozostałą treść przeczytaj jeszcze raz i postaraj się znowu wykreślić połowę. W ten sposób otrzymamy adekwatną ilość tekstu. Mniej często znaczy więcej.
Ulotka wzywa do działania
Czyli co mam zrobić jak otrzymam ulotkę? Przeczytam i co dalej? Przeczytam i wyrzucam?
Zachęć odbiorcę ulotki do jakiejś konkretnej akcji. Może to być np. odwiedzenie Twojego profilu firmy na Google. Może to być zapisanie się do newslettera na Twojej stronie internetowej. Może to być wykonanie telefonu do Twojej firmy. Cokolwiek, ale upewnij się, że pożądane działanie jest jasne dla potencjalnego klienta.
Ulotka obiecuje korzyści
Skuteczna ulotka powinna obiecać korzyści i/lub obiecać rozwiązanie problemu klienta. Zadbaj o to by ulotka nie była po prostu wpisem z książki adresowej. Pokaż odbiorcy co zyska po kontakcie z Tobą. Pokaż jak rozwiązałeś problemy innych ludzi. Spójrz oczami klienta w swoje usługi i produkty i zastanów się jakie problemy one rozwiązują. Napisz o tym w swojej ulotce.
Ulotka gra na emocjach
Najskuteczniejsze ulotki to takie, które zmuszą odbiorcy do czytania treści i podjęcia akcji. Grę na emocjach można zacząć mocnym nagłówkiem. Agencje marketingowe często używają takich taktyk. Reklama często wywołuje strach, obiecuje zysk i przyjemności lub ostrzega przed czymś. Ostatnio bardzo popularną taktyką jest użycie tzw. FOMO, z angielskiego fear of missing out. Tłumacząc, jest to strach, że ominie Cię coś ważnego, strach przed przegapieniem czegoś korzystnego/ciekawe(z czego korzystają inni ludzie, a Ty jeszcze nie).
Kilka przykładów zastosowania FOMO w ulotce reklamowej:
- Napisz, że produkt, który jest dostępny w ograniczonej ilości np. 300 sztuk.
- Napisz, że produkt do tej pory kupiło bardzo wiele osób,
- Zaoferuj darmową wysyłkę w ograniczonym przedziale czasowym,
- Zaoferuj zniżkę dla pierwszych 100 osób,
- Umieść opinię swoich klientów o produktach/usługach,
- Umieść na ulotce „straszne” statystyki np. 94% ataków hakerów odbywa się na komputery sprzed 2019 roku.
Cechy dobrej ulotki od strony technicznej
Chodzi o to, że projekt ulotki powinien zostać wykonany poprawnie. Wszystko powinno zostać sprawdzone przed wydrukiem 5 razy. Należy zadbać o poprawność gramatyczną i wyeliminować literówki. Przede wszystkim, należy zadbać o poprawność pod względem wizualnym. Czym coś nie jest za blisko czegoś? Czy coś na coś nie nachodzi. Czy treść nie przygniata zdjęć? Czy jest wystarczająco dużo białej przestrzeni?(Nie musi być biało. Po prostu nie może być za pełno) Czy treść nie jest zbyt blisko brzegów. Czy projekt graficzny jest poprawnie wykonany, w poprawnym formacie i w odpowiednim rozmiarze. Dobra, bo robi się miszmasz, wypunktujmy:
- Sprawdź błędy gramatyczne, literówki,
- Sprawdź spady i brzegi projektu,
- Sprawdź format projektu,
- Upewnij się, że projekt jest wykonany w palecie barw CMYK,
- Upewnij się, że ilość treści jest odpowiednia,
- Upewnij się, że projekt jest przyjemny dla oka,
- Upewnij się, że projekt oddycha – jest pozostawiona wolna przestrzeń. W projektowaniu graficznym jest to tak samo ważne jak cisza w muzyce.
- Sprawdź opinie wykonawcy projektu i drukarni.
Ile kosztuje projekt ulotki reklamowej?
To zależy. Serioo, każdy tak powie. Ulotki mają wiele różnych formatów i kształtów. Kwadratowe, prostokątne, poziome, pionowe. Zgięte na pół, pozginane w harmonijkę. Format, A4, A5, A6, DL i tak dalej. Często projektant oszacuje koszt na podstawie ilości stron projektu. Przykładowo kartka A4 dwustronna to dwie strony, ale kartka A4 zgięta na pół to już strony cztery. Jedną stronę projektanci mnożą razy 40-200zł brutto. Zależnie od natłoku prac, doświadczenia grafika i ilości włożonego czasu oczywiście. Podsumujmy, projekt ulotki będzie kosztował od 80zł brutto.
Po projekt ulotki zapraszamy do naszego sklepu.
Ile kosztuje wydruk ulotek?
To zależy. Znowu tak ogólne pytanie. Wydruk ulotek jest bardzo tani. Zwykłe jednostronne ulotki w formacie A6, w papierze o gramaturze 130g kosztuje ok 130zł za 1000sztuk. Nasz ostatni klient zamówił 10-stronnicową ulotkę w formacie DL i za 5000 sztuk zapłacił około 1700zł.