Jak stworzyć dobre logo?

Masz artystyczną duszę i chcesz wykonać logo samodzielnie? Dopiero rozpoczynasz swoją działalność ale rozumiesz koncept rozpoznawalności marki? Chciałbyś aby Twoje produkty i firma były w jakimś stopniu rozpoznawalne? Możesz wzmocnić swój wizerunek np. za pomocą nowego logo/logotypu. W tym artykule wyjaśnimy co składa się na dobre logo, na co należy zwrócić uwagę i jakie błędy w projekcie na pewno zaszkodzą Tobie i Twojej firmie. [Artykuł zawiera treści dotyczące teorii, bez praktyki.]
Zaczynając nowy biznes lub nową markę należy skupić się na wyróżniku i unikalności tego co oferujemy. Pokażmy potencjalnym klientom, że jesteśmy inni, ciekawsi i że mamy swoją historię do opowiedzenia. Doskonale rozumiemy, że stworzenie własnego logo może być wyzwaniem. Pomoże Ci poznanie standardów projektowania logo i kilku ważnych zasad. Przedstawimy Ci kilka strategii i metodologii, które na pewno zaprowadzą Cię do idealnego projektu logo 🙂
Jak ważne jest logo dla nowej firmy?
Przed samymi poradami odnośnie dizajnu i projektowania opowiedzmy sobie dlaczego w ogóle logo ma jakikolwiek sens. Coś o tym wiemy bo sami dopiero zaczynamy się odnajdywać w świecie biznesu. Logo jest ważne dlatego, że klienci lubią to co znają i kojarzą. Klienci korzystają z usług firm, którym ufają i je rozpoznają. Budowanie autorytetu i zaufania jest bardzo pracochłonne. Jednak łatwiej jest gdy ludzie skojarzą wykonaną przez nas pracę z czymkolwiek np. z naszym logo, sloganem, nazwą, spójnym wizerunkiem.
Budowanie zaufanie właśnie od tego się zaczyna, od ustalenia solidnej misji marki, od ustalenia jednolitego i spójnego wizerunku. Logo, fonty, kolory, hasła i slogany, coś czym klient będzie bombardowany przy każdym kontakcie z naszą firmą. Podświadomie i świadomie, każdy klient coś zapamięta, coś komuś opowie o nas, coś pokaże, coś poleci.
Dobry projekt logo dla startującej firmy jest jednym z kluczowych elementów wyraźnego wizerunku. Dlaczego? Dlatego, że logo jest głównym źródłem rozpoznawalności marki. Według badań, 50% konsumentów preferuje współpracę z firmą, której logo rozpoznają. Ponadto, 60% potencjalnych klientów unika kontaktów z firmami, których loga uważają za dziwne lub nieatrakcyjne. Te dane pokazują, jak ważna dla konsumentów jest wizualna otoczka firm i biznesów.
Przeczytaj więcej w innym artykule, o tym dlaczego warto zainwestować w dobre logo.
Jakie cechy powinno mieć dobre logo?

Przejdźmy teraz do konkretów. Omówimy poniżej kilka rzeczy, które na pewno warto mieć na uwadze.
Każdy projekt graficzny powinien pełnić konkretną funkcję po to by być użyteczny dla biznesu. Dobre logo powinno cechować się kilkoma rzeczami:
Prostota i minimalizm
Podczas projektowania logo dla naszej nowej firmy, kluczowe jest zachowanie prostoty. Chcesz, aby Twoje logo było minimalistyczne i łatwe do zrozumienia. Nie wskazana jest nadmierna szczegółowość i elementy graficzne, które nie współgrają z tożsamością marki, przekazem i podstawowymi wartościami.
Prostota nie musi być nudna. Istnieje wiele przykładów logo świetnych marek, które stworzyły znakomite loga, używając tylko nazwy firmy, inicjałów biznesowych lub jednego prostego elementu graficznego. Czyste logo Mastercard i gradientowe logo Payoneer są dwoma znanymi przykładami, że prostota może wiele zdziałać. Również firma reklamada ma genialne, minimalistyczne logo.
Funkcja, misja i cel
Logo powinno być bezpośrednim odzwierciedleniem głównej funkcji Twojej firmy. Na przykład eksperymentalna czcionka byłaby doskonała dla kreatywnej firmy, ale nie dla poważnej marki świadczącej usługi finansowe. Powinieneś wybrać czcionki finansowe, które przekazują ton i osobowość Twojej marki.
W idealnym świecie, Twoje logo powinno być zgodne z tożsamością marki i grupą docelową, wyrażając Twoje wartości i przyciągając klientów.
Przyjrzyj się projektom logo firm z usług których korzystasz na codzień. Zwróć uwagę jak wygląda ich logo i jak ono się ma do ich usług.
Ponadczasowość
Jeśli dopiero co rozpoczynasz swoją działalność, na pewno kuszą Cię nowe trendy w designie i to co jest akurat modne czy nowowczesne. Posiadanie nowoczesnego logo jest ważne, ale zaprojektowanie logo, które przetrwa próbę czasu, jest równie istotne.
Choć nikt nie wie, jaki nowy trend się pojawi, a przeprojektowanie logo zawsze jest opcją, to docelowo logo powinno być długowieczne. Większość znanych firm zachowała swoje logo przez lata, wprowadzając czasem lekkie aktualizacje. Dzięki temu ich logo i tożsamość marki są niezapomniane i łatwo rozpoznawalne.
Uniwersalność
Oprócz wymienionych powyżej cech, uniwersalność i skalowalność są również ważnymi cechami dobrego logo firmowego.
Pamiętaj, że logo będzie wyświetlane nie tylko na stronie internetowej Twojej firmy. Profesjonalne logo powinno dobrze funkcjonować w różnych mediach i kontekstach, takich jak media społecznościowe i aplikacje mobilne, ale także w mediach drukowanych, na przykład na bilbordach i wizytówkach. Między innymi dlatego nadmiarowe detale są niewskazane. Logo wydrukowane na małym formacie i tak utraci detale i będzie wyglądać nieatrakcyjnie.
Kilka sprawdzonych sposobów na dobre logo

Teraz, kiedy znasz główne cechy dobrego projektu logo, nadszedł czas, aby zacząć pracę nad własnym. Oto kilka sposobów, którymi możesz się kierować, aby stworzyć logo dla swojej nowej firmy i marki, które spełnia standardy branżowe, promują zaufanie i rozpoznawalność marki:
Podkreśl wartości Twojej marki
Klienci poszukują wielu rzeczy w potencjalnych usługodawcach, takich jak doskonała obsługa klienta, niskie opłaty, itp. Ale istnieją inne kluczowe czynniki, na które zwracają uwagę wszyscy klienci: zaufanie i reputacja. Większość klientów uważa te dwa czynniki za najważniejsze przy korzystaniu z usług firm. Dlatego Twoje logo powinno komunikować główne wartości i dziedzictwo Twojej marki.
Marki z bogatą historią mogą wyrazić swoje dziedzictwo poprzez swoje loga, aby pokazać swoją lojalność wobec branży i klientów. Możesz odzwierciedlić swoje dziedzictwo, używając kształtów, kolorów lub ikon, które odnoszą się do Twojej historii.
To dotyczy także nowych firm i działalności. Jeżeli możemy w jakiś konkretny sposób pokazać swoją historię i swoje wartości to warto to zrobić.
Spóbuj zostać w pamięci
Jeśli ktoś zapytałby Cię, ile logo firm pamiętasz, co by było Twoją odpowiedzią? Jeśli jesteś grafikiem, prawdopodobnie wymieniłbyś kilka. Ale dla osób niebędących grafikami, obstawiamy, że mogą wymienić tylko kilka. To dlatego, że tylko niewielka liczba logo jest naprawdę zapamiętywalna.
Pamiętaj, że klienci bardziej prawdopodobnie łączą się z markami, których logo rozpoznają. Dlatego dobre logo dla nowych firm powinno być łatwe do zapamiętania. Możesz osiągnąć to dzięki unikalnej palecie kolorów, charakterystycznemu symbolowi lub oryginalnej ilustracji. Postaraj się o coś unikalnego, coś ważnego dla Ciebie. Coś co jest najważniejsze dla Ciebie, często okaże się unikalne.
Zwróć uwagę na typografię
Wybór typografii logo wiele mówi o Twojej marce. Radosna, zabawna czcionka może źle rezonować np. w sektorze finansowym. Podobnie sztywna, przestarzała typografia nie będzie odpowiadać technologicznie zaawansowanej, młodej publiczności.
Wybór odpowiedniej typografii, która rezonuje z Twoją grupą docelową i przekazuje wartości i misję Twojej marki, jest kluczowy. Poświęć czas na eksplorację najlepszych czcionek do logo biznesowego, dowiedz się o łączeniu czcionek i jak zastosować tę technikę, aby podnieść poziom projektu logo, i zadbaj o dobrą czytelność.
Popracuj nad psychologią kolorów

Kolory to więcej niż estetyczny element projektowania. Każdy kolor ma moc wywoływania unikalnych emocji lub nastrojów i przekazywania wiadomości potencjalnym klientom.
Przykładowo, w świecie IT dominuje kolor niebieski, który symbolizuje zaufanie i lojalność. Innym typowym kolorem logo finansowego jest czerwony, symbolizujący siłę i pasję.
Posiadanie jasnych wartości i misji marki to pierwszy krok do wyboru odpowiednich kolorów do projektu logo. Radzimy zapoznać się z psychologią kolorów, aby zrozumieć, jak kolory logo wpływają na klientów, i wybrać te, które współgrają z emocjami, które chcesz przekazać. Więcej o kolorach przeczytasz tutaj.
Postaw na unikalność(łatwo powiedzieć)
Potrzebujesz charakterystycznego logo, które wyróżni Cię spośród konkurencji. Zwłaszcza jeżeli dopiero startujesz w świecie biznesu i jest to Twoja pierwsza firma. Odstąp od oklepanych lub ogólnikowych ilustracji związanych z Twoją branżą. Zamiast tego, postaw na w pełni spersonalizowane logo marki.
Możesz czerpać inspirację z internetu lub innych marek, ale upewnij się, że nie przekraczasz cienkiej granicy między inspiracją a imitacją. Twoje logo musi mieć własny głos i styl, aby pozostawić trwałe wrażenie na widzach.
3 błędy projektu logo, które zaszkodzą Twojej firmie
Chcemy poruszyć typowe błędy, jakie zazwyczaj popełniają początkujący przedsiębiorcy projektując swoje logo samodzielnie. Bądź świadomy tych błędów, abyś mógł ich uniknąć i zoptymalizować swoją pracę:

- Przekombinowany projekt
Ten punkt wiąże się bardzo z jedną z głównych cech dobrych logo: prostotą. Musimy jednak podkreślić ten punkt jeszcze raz. Uwalnianie kreatywności i korzystanie z różnych technik projektowania jest w porządku, o ile nie skończysz z nazbyt skomplikowanym logo. Zasada prostoty nie wynika z tego, że minimalistyczne projekty wyglądają dobrze, ale raczej z tego, że zbyt złożone loga mogą przytłaczać użytkownika i są trudniejsze do zapamiętania. Dobre logo powinno mieć jeden główny punkt, jeden główny element, jeden szczegół, nie 5 różnych rzeczy wpisanych w dwie kolejne rzeczy.. - Zaniedbanie swojej grupy docelowej
Logo biznesowe to narzędzie komunikacji służące do nawiązania kontaktu z Twoją publicznością. Twoje logo powinno rezonować z wartościami, pragnieniami i potrzebami Twojej grupy docelowej. Projektowanie bez uwzględnienia grupy docelowej może skutkować pięknym logo, które jednak nie przyciąga i nie łączy się z Twoją publicznością. Np. Twoje logo w stylu „maskotki” będzie super i spodoba się każdemu dzieku ale powiedzmy, że pracujesz jako finansista i żaden przesiębiorca nie potraktuje Twojej firmy poważnie. - Za bardzo trendy
Zakładasz nową działalność i chcesz stworzyć nowoczesne logo, które przemówi do Twojej publiczności. Może być kuszące podążać za jednym z dzisiejszych modnych trendów projektowania, aby wydawać się świeży i nowatorski. Niemniej jednak, dzisiejsze najgorętsze trendy mogą stać się jutrzejszymi banalnościami. Postaraj się stworzyć styl nowoczesny, ale ponadczasowy, i będziesz mieć logo, które pozostanie aktualne na dłuższą metę. Bardzo często tak właśnie tak jest w świecie dizajnu, to co wyglądało super w roku 2023 nie jest już tak doceniane w roku 2024. - Chcesz wiedzieć więcej? – Świetny artykuł opisujący błędy w projektowaniu logo i logotypów.
Końcowe przemyślenia o projektowaniu dobrego logo
Teraz posiadasz pełną wiedzę na temat tworzenia efektywnych i godnych zaufania projektu logo. Teraz Twoja kolej, aby stworzyć własne logo. Pamiętaj, aby priorytetem była prostota, uniwersalność i ponadczasowość. A przede wszystkim dąż do oryginalnych, indywidualnie wykonanych projektów. Pamiętaj, że logo to ważna część Twojego wizerunku, to Twój podpis pod każdą wykoną robotą i sprzedanym towarem.
Potrzebujesz pomocy w projektowaniu logo? Zachęcamy do kontaktu lub do naszego sklepu. Razem możemy stworzyć unikalny projekt logo, który uchwyci istotę Twojej marki i wypromuje zaufanie wśród Twojej publiczności.