6 martwych trendów w web designie, które psują Twoje wyniki (i co z tym fantem zrobić)

6 martwych trendów w web design. Strony internetowe z przestarzałymi rozwiązaniami mają gorsze konwersje.

Czy Twoje wskaźniki konwersji zaczynają spadać? A może jesteś niezadowolony, ponieważ Twoja strona internetowa wygląda, jakby nie należała do tej dekady? Nic tak szybko nie niszczy rentowności strony internetowej jak przestarzałe trendy i zaprzestanie aktualizacji.

Świat cyfrowy jest bardzo dynamiczny i gonienie za najnowszymi trendami często nie popłaca. Strony i projekty tworzone ze zbyt dużym naciskiem na to co modne szybko ulegają przeterminowaniu. Czasami wystarczy kilka miesięcy a Twoja nowa strona zaczyna wyglądać kiepsko i nieaktualnie.

Jako właściciel agencji kreatywnej, która zajmuje się między innymi tworzeniem stron internetowych, jestem na pierwszej linii zmian w branży. W tym artykule chciałbym podzielić się z Tobą 6 trendami, które były bardzo popularne w poprzednich latach, ale musisz z nich zrezygnować, zanim będzie za późno.

Nawet jeśli nie masz jeszcze strony internetowej, ale planujesz ją stworzyć, ważne jest, aby zrozumieć, których wyborów projektowych należy unikać.

Nie martw się; nie będę skupiał się tylko na negatywach. Omawiając przestarzałe trendy w projektowaniu stron, zasugeruję, co możesz zrobić zamiast tego, aby Twoje projekty były bardziej dochodowe i wizualnie atrakcyjne.

Tabela zawartości:

Jak firmy stają się ofiarami przestarzałych trendów w projektach stron internetowych?

Najpierw omówmy, dlaczego tak wiele firm staje się ofiarami przestarzałych trendów w projektowaniu stron internetowych. To da Ci ogólne pojęcie, jak rozpoznać przyczyny, które prowadzą do pogorszenia wyników Twojej strony.

Odwlekanie aktualizacji bo strona jeszcze działa

Łatwo jest czuć się komfortowo z witryną, która „działa” i zaniedbywać możliwość uczynienia jej jeszcze lepszą.

Jeśli zaprojektowałeś swoją stronę kilka lat temu (nawet jeśli wtedy wynająłeś agencję), istnieje duże prawdopodobieństwo, że zawiera ona przestarzałe elementy. Ich rozpoznanie jest pierwszym krokiem do zwiększenia rentowności.

Zatrudnianie freelancerów, których strony już teraz mają błędy

Planujesz zatrudnić freelancerów do budowy lub utrzymania swojej strony internetowej?

Może to być opłacalne, ale…

Wielu freelancerów (nie wszyscy oczywiście) polega na umiejętnościach i najlepszych praktykach, których nauczyli się podczas kursu, który kupili pięć lat temu. Tymczasem w branży informatycznej wszystko szybko się zmienia i potrzebujesz codziennej edukacji. Nie może być miejsca na niedociągnięcia projektowe, niedziałające linki czy przestarzałe praktyki.

Ponadto, freelancerzy rzadko mają wszechstronne umiejętności potrzebne do budowy dochodowych stron internetowych, co oznacza, że nawet jeśli osiągną estetykę, funkcjonalność Twojej strony lub strategie SEO mogą być wątpliwe.

Nadmierne poleganie na platformach DIY

Dzięki platformom do tworzenia stron bez kodowania, tworzenie stron www nigdy nie było łatwiejsze. Na pierwszy rzut oka możesz stworzyć niesamowite zasoby cyfrowe bez żadnej wiedzy na temat projektowania czy kodowania, używając takich narzędzi jak Elementor, Wix i podobnych platform.

Problem polega na tym, że… Szablony, które znajdziesz na takich platformach, są zwykle przestarzałe, zanim jeszcze uruchomisz swoją stronę. Platformy do stron „bez kodu” są fajne na początku przygody ze stronami internetowymi. Szybko okazuje się, że wielu rzeczy nie można zrobić, lub można ale za dopłatą.

Niestety, większość użytkowników nie ma umiejętności technicznych, aby dostosować te szablony. W rezultacie zadowalają się projektem, który:

  • Nie odpowiada w 100% ich wizji.
  • Wygląda „w porządku”, ale nie niesamowicie.
  • Ma problemy z wydajnością.
  • Staje się przestarzały w ciągu roku.

Strach przed zmianą

Zmiana może być zastraszająca, a wielu właścicieli firm opiera się jej, obawiając się, że przeprojektowanie może zakłócić ich działalność lub zrazić obecnych klientów.

Znajomy, ale przestarzały projekt ostatecznie zaszkodzi Twoim przychodom, zmuszając Cię do zastanowienia się: „Dlaczego mój wskaźnik konwersji jest tak niski?”

Co się stanie, jeśli nie zrezygnujesz z przestarzałych trendów w projektowaniu stron internetowych?

Nieutrzymywanie swojego projektu strony na bieżąco zwykle skutkuje poważnymi konsekwencjami. Możesz nie zauważyć ich od razu, ale analiza wydajności strony w dłuższym okresie ujawni następujące:

  • Spadek poziomu zaangażowania użytkowników.
  • Zmniejszenie wskaźników konwersji.
  • Słabe doświadczenie mobilne.
  • Negatywny wpływ na SEO.
  • Erozja wizerunku marki.
  • Wzrost kosztów utrzymania.

Byłbyś zaskoczony, jak szybko w Internecie można upaść. Odbudowa wizerunku i pozycji strony jest mozolnym procesem. Lepszym rozwiązaniem jest ciągłe poprawianie strony, ciągłe aktualizacje i modernizacja treści. Strona internetowa zawsze może być lepsza. Należy do tego dążyć.

Tyle tytułem wstępu, pora teraz na przedstawienie tytułowych „martwych trendów” w projektowaniu stron internetowych.

6 martwych trendów w Web Designie w 2024 roku

No dobra to jakie są te przestarzałe trendy, których warto unikać. Lepiej, warto je naprawić.

Martwy trend #1 Używanie stockowych fotografii

Zdjęcie przedstawia grupę webmasterów pracujących z laptopami nad nową stroną internetową.
Ile razy widziałeś podobne zdjęcie do tego powyżej? Dużo?

Jeśli pierwszą rzeczą, którą widzisz po otwarciu strony internetowej, jest zdjęcie stockowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz pod wrażeniem. To dlatego, że znaczna część stockowych zdjęć jest tak pospolita, że masz nieodparte wrażenie, że już je gdzieś widziałeś.

Niektórzy potencjalni klienci mogą nawet zacząć się zastanawiać, czy Twoja firma jest wiarygodna. Zamiast zdjęcia swojej prawdziwej ekipy i zespołu publikujesz nadużyte pospolite zdjęcie, które znalazłeś gdzieś przypadkiem. Ma to bardzo negatywny wpływ na odbiór.

Zdjęcia stockowe były popularne, kiedy tworzenie własnej fotografii było drogie i trudne. W 2024 roku są one jednym z najbardziej przestarzałych trendów w projektowaniu stron internetowych i dużym „nie” w brandingowej strategii projektowania stron.

Dziś nie musisz nawet zatrudniać profesjonalnego fotografa, aby stworzyć niesamowite zdjęcia na swoją stronę. Wystarczy dobry aparat w telefonie i odrobina kreatywności i wysiłku.

Gdy zastąpisz zdjęcia stockowe na swojej stronie autentycznymi zdjęciami swojego zespołu lub biura, zauważysz dużą różnicę…

Załóżmy, że tworzysz stronę internetową dla fitnessu. Jeśli używasz zdjęć stockowych siłowni i członków personelu, ludzie będą zdezorientowani, gdy dotrą na miejsce. Ale jeśli zrobisz rzeczywiste zdjęcia swojej siłowni i instruktorów fitness, będą zadowoleni, widząc znajome twarze, gdy dotrą na miejsce.

Proces budowania zaufania staje się znacznie łatwiejszy, gdy zrezygnujesz z fotografii stockowej, nie wspominając o innych korzyściach. Już lepiej wygenerować jakieś ciekawe grafiki przy użyciu sztucznej inteligencji. Profesjonalne projektowanie graficzne jest oczywiście nie do przecenienia i pobije każdą inną wizualną treść.

Martwy trend #2 Wyskakujące okienka czyli tzw. pop-upy

Czy kiedykolwiek Ci się to przytrafiło?

Leżysz na kanapie, przeglądając ofertę, która przykuła Twoją uwagę, podczas gdy Twoje jedzenie się podgrzewa. Strona internetowa wydaje się wiarygodna. Jest intuicyjna i przyjemnie się ją przegląda. Jesteś prawie gotowy do zakupu; chcesz tylko poznać ostatnie szczegóły… Szybko znajdujesz potrzebne informacje i zaczynasz czytać…

Ding!

Foto przedstawia banery typu pop-up i obrazuje dlaczego są denerwującym trendem w projektowaniu stron www.
Właśnie tak w oczach większości internautów wyglądają banery typu pop-up.

Pojawia się irytujące okienko pop-up. Dobrze, jak zwykle klikniesz na ten mały krzyżyk w prawym górnym rogu. Przycisk jest mały, ale jakoś udaje Ci się zamknąć okienko kciukiem.

Kontynuujmy – gdzie to było, czego szukałeś? Ach, jest… Minutę później – kolejne okienko pop-up. Ciśnienie rośnie… Ale tym razem słyszysz dwa dingi. Jeden pochodzi z Twojej mikrofalówki – jedzenie jest gotowe.

Zamykasz stronę i odkładasz telefon ze złości. Właśnie dlatego agresywne okienka pop-up są jednym z najbardziej przestarzałych trendów w projektowaniu stron internetowych, których należy unikać w 2024 roku (i na zawsze). W mniej niż pięć minut Twoje pozytywne pierwsze wrażenie o stronie zamieniło się w koszmarne doświadczenie użytkownika.

Chociaż okienka pop-up mają swoje miejsce w projektowaniu stron i marketingu, muszą być subtelne. Rzadko jest dobrym pomysłem umieszczenie ich na swojej stronie. Jeśli okienko pop-up nie oferuje natychmiastowej wartości dla użytkownika (lub nie ostrzega go o pilnej akcji, którą musi podjąć) – nie używaj go.

Martwy trend #3 Hamburger Menu jest problematyczne na wersjach desktopowych

Menu hamburgerowe, czyli trzy-liniowe ikony, które ukrywają opcje nawigacyjne, dopóki nie zostaną kliknięte, stały się standardem w projektowaniu mobilnym. Oszczędzają miejsce i dobrze wyglądają na mniejszych ekranach. O dziwo, według badań menu hamburgerowe nie jest tak oczywistym elementem interfejsu jak by się mogło wydawać. Jeżeli nie wspomożemy ikonki menu o jakiś napis to musimy się liczyć z gorszą liczbą konwersji i utrudnioną dostępnością. Dotyczy to także młodszego pokolenia. (Wiem, dla mnie to też dziwne…)

Ikonki przedstawiające popularne hamburgerowe menu.
Powyżej kilka najpopularniejszych ikonek hamburgerowego menu.

Jednak przenoszenie tego przestarzałego trendu projektowania stron internetowych na wersje desktopowe to zupełnie inna historia.

  • Użytkownicy komputerów mają luksus przestrzeni.
  • Dodanie menu hamburgerowego wprowadza niepotrzebny krok, który musi odbyć Twój odwiedzający.
  • Menu hamburgerowe w wersjach desktopowych utrudniają użytkownikom odkrycie wszystkich dostępnych opcji na Twojej stronie.
  • Prowadzą do frustracji i wyższych wskaźników odrzuceń.

Co możesz zrobić zamiast tego?

Pierwszą opcją jest użycie tradycyjnego górnego paska nawigacyjnego. To sprawdzona metoda, z którą użytkownicy internetu są zaznajomieni.

Jednak jeśli Twoja strona ma wiele kategorii lub podkategorii, użycie mega menu może być mądrą decyzją projektową. Tego rodzaju menu rozszerza się, pokazując wiele opcji w dobrze zorganizowanym układzie, co ułatwia użytkownikom znalezienie tego, czego szukają, bez poczucia przytłoczenia.

Martwy trend #4 Karuzele na stronie głównej nie robią już takiego wrażenia i mogą pogorszyć Twoje wyniki konwersji

Kiedy po raz pierwszy możliwe było ustawienie karuzel na automatyczne odtwarzanie, było to imponujące. Wielu uważało, że to świetny sposób na pokazanie wielu ofert naraz.

Jednak wraz z rozwojem projektowania stron internetowych stało się jasne, że automatyczne karuzele są bardziej przeszkodą niż pomocą. Automatyczne karuzele zmieniają zawartość automatycznie, często zanim użytkownicy skończą czytać aktualny slajd. To może być frustrujące i dezorientujące, prowadząc do złego doświadczenia użytkownika.

Chociaż niektórzy nadal uwielbiają dynamiczny wygląd automatycznych karuzel, ich uwzględnienie w projekcie strony internetowej to strategia wysokiego ryzyka o niskiej nagrodzie. Oto dlaczego:

  • Przerywanie odbiorcy w spokojnej konsumpcji naszej strony może prowadzić do wyższych wskaźników odrzuceń.
  • Prezentowanie zbyt wielu ofert lub wiadomości naraz może przytłoczyć użytkowników. Zamiast przyswajać informacje, mogą je całkowicie zignorować.
  • Każdy obraz lub slajd zwiększa czas ładowania strony. Kompromis między efektownymi karuzelami a szybko ładującymi się stronami rzadko jest tego warty.

Zamiast automatycznych karuzel, polecam używanie statycznych obrazów hero lub karuzel manualnych.

Martwy trend #5 Flat design zaczyna wyglądać nudno i pospolicie

Obrazek przedstawia równanie = flat design równa się talerz z plackami. Tak właśnie wygląda płaski design. Wygląda płasko i nudno.

Czy projekt Twojej strony internetowej wygląda bardziej płasko niż naleśnik? Czy brakuje mu dotykowego odczucia, z którego znane są nowoczesne projekty interfejsów użytkownika?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zaczyna wyglądać przestarzale.

Flat design (płaski design) był kiedyś chwalony za swoją prostotę i minimalizm. Usunął wiele elementów, które naśladowały obiekty z realnego świata, i skupił się na czystej, dwuwymiarowej estetyce. Chociaż ten trend wprowadził świeży, nowoczesny wygląd do stron internetowych, jego nadużywanie doprowadziło do reakcji negatywnej. Ja nigdy nie byłem fanem tego stylu.

Flat design może teraz wydawać się bez życia i mało inspirujący. Dzisiejsi użytkownicy internetu pragną bardziej angażujących i interaktywnych doświadczeń. Wiele trendów w grafice w 2024 roku koncentruje się na oferowaniu poczucia dotyku i interakcji, których flat design z natury rzeczy nie posiada.

Istnieje wiele opcji, aby poprawić swoje projekty (można również obrać subtelny kierunek):

  • Dodaj trójwymiarowe czcionki i grafiki. Tylko miej na uwadze mobilną wersję strony, żeby to jakoś działało.
  • Użyj gradientów, aby podkreślić swoją identyfikację wizualną.
  • Użyj delikatnych cieni do podkreślenia osobnych sekcji swojej strony www.

Martwy trend #6 Nazbyt statyczne strony krzyczą „byłam zaprojektowana 10 lat temu”

Gif przestawia animację szumu telewizyjnego. Obrazuje to fakt, że na stronie internetowej musi być jakiś ruch.
Na stronie internetowej musi się dziać. Niech dzieje się cokolwiek.

Podobnie jak flat design, statyczne strony, które nie mają jakichkolwiek animacji interfejsu użytkownika ani efektów hover, są już przestarzałe od lat.

Główny powód, dla którego nowocześni użytkownicy nie lubią statycznych stron? Ponieważ takie strony nie zapewniają żadnej interakcji ani informacji zwrotnej.

Współcześni użytkownicy internetu są przyzwyczajeni do płynnych przejść, animowanych elementów i responsywnych interakcji, które kierują ich doświadczeniem i utrzymują zaangażowanie.

Istnieje wiele efektów stron internetowych, które mogą pasować do Twojej marki i ożywić Twoją stronę. Nadszedł czas, aby zrezygnować ze statycznych stron wraz z innymi przestarzałymi trendami w projektowaniu stron internetowych. Trzeba znaleźć odpowiedni balans pomiędzy przytłoczeniem użytkownika a zupełnym brakiem ruchu. Pamiętaj, że im więcej treści na stronie, tym lepiej, im więcej graficznych elementów, wykresów, tym lepiej Twoją stronę potraktują wyszukiwarki.

No i to by było na tyle. Jak się podobał artykuł? Może być??

Shopping Cart
Scroll to Top